torsdag 17 september 2020

Ogräs, ogräs, ogräs

Nyrensat
Något som brukar växa över förväntan hos oss är ogräs. Inte så ovanligt, men ibland har jag känslan av att vi har ett ovanligt rikt utbud. Vi har kirskålsängen i en ände av tomten, som vildsvinen med ojämna mellanrum går lös på. Där jobbar även ryssgubbe och gullris på att etablera sig tillsammans med ett och annat kungsljus. Kirskålen har dessutom intagit en blomrabatt plus ena trädgårdslandet i samarbete, eller möjligen konkurrens, med kvickrot. I en rabatt på framsidan av huset har vi mängder av rölleka, lite maskros och några icke identifierade gräsarter, utöver de växter vi själva satt dit. I det andra trädgårdslandet frodas svinmålla och åkervinda, bland rhododendronen brännässlor och gurkört, och i den lutande rabatten där perennerna redan för en tuff kamp mot den hämningslösa syrénen är det bland annat vitklöver och nate. Jag har inte en ogräsfri trädgård som idealbild, men jag vill gärna att mina planterade växter överlever mer än en säsong utan att kvävas. Och jag vill helst inte ägna all trädgårdstid åt ogräsrensning.

I våras läste jag tips om att lägga kartong och täcka med flis, om det nu var som gångar eller runt rabatter, för att hålla ogräset borta. Värt att pröva! Med nyinförskaffad kompostkvarn köpt på Blocket, och mängder av grenar att tugga i bitar efter utglesning av syrénhäcken, försökte jag mig på en barriär runt det kirskålsinvaderade trädgårdslandet. Det var fint ett tag. Men ganska snart tog sig kirskålen upp genom kartong och flis och det var svårt att hålla kanten mellan flis och gräsmatta nerklippt - antingen hamnade flisen i gräsmattan eller så blev det en gräs- och ogrässträng kvar oklippt. Nästa delprojekt blir därför att successivt plantera 'fjärilsväxter' i flisen, så blir det mindre yta för ogräset. Men jag känner mig en aning lurad när det tydligaste resultatet är att jag utökat ytan som jag behöver rensa ogräs på, jämfört med förra året...

Inte fullt så prydligt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar