söndag 1 november 2020

Mer blomsterlökar


Jag föredrar narcisser inte bara för att jag blir glad av blommorna och de doftar gott, utan också för att de - förhoppningsvis - är mindre populära hos hjortarna som drar omkring på tomten. Att investera i tulpanlökar var däremot inte helt genomtänkt. Våra trädgårdsland är inhägnade men där är trångt nog utan att fylla ut med blommor, undantaget luktärtor som kan få klänga i kanterna och de tulpaner som jag blev tvungen att peta ner i ett hörn efter ett impulsköp för flera år sedan. De blir dock uppgrävda av misstag ibland, när jag glömmer att de finns.

Men årets inköpta tulpaner ställde till problem. Först tänkte jag sätta dem i en blandad rabatt och täcka med nät i vår. Men där är ganska grunt jordtäcke och därmed knepigt att gräva ner lökar. Dubbelt krångligt alltså. Till slut fick tulpanlökarna följa med till sommarstugan där vi återerövrade ett par små rosenrabatter som blivit invaderade av vintergröna. En liten rosplanta fanns kvar i vardera rabatten men i övrigt fyllde vi dem med tulpaner, enstaka narcisser och några bollökar som blivit över. Kanske finns också utrymme att klämma ner ett par nya rosor nästa år.


Lyfter man blicken bara lite över trädgårdslandens och rabatternas horisont finns också saker att konstatera om världen i övrigt. Bortsett från valet i USA där man bara kan hoppas på en tydlig seger för Biden, och att valresultatet inte leder till fullständigt kaos, är det omöjligt att ignorera mordet på läraren i Frankrike. När orden inte räcker till kan jag bara konstatera att det är helt oacceptabelt att religionstillhörighet tar sig sådana uttryck att man dödar eller skadar andra människor. Det är så självklart att det inte ska behöva sägas. Men det behöver det, tydligen. Niklas Orrenius och Hanne Kjöller har båda skrivit läsvärda texter i DN. I övrigt tycker jag att det har varit relativt tyst. Kanske är alla så upptagna av USA-val och covid 19 att engagemanget inte räcker till mer, eller så har jag själv inte varit tillräckligt uppmärksam.

Notera! Läsvärt behöver inte betyda att jag instämmer i allt fullt ut - läs och tänk själv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar